Thursday, April 19, 2007

Adab Memiliki Kenderaan dan Menaikinya.

Masyarakat kini heboh menceritakan tentang keunikan dan kecanggihan sesebuah ciptaan manusia, sebagai contoh adalah kenderaan. Betapa ramai yang tenggelam dengan tipu daya pencipta kenderaan tersebut, dijadikan bahan luarannya dengan berbagai-bagai bentuk dan rupa sehingga menarik minat hati pembeli-pembeli dan pencinta kenderaan.


Berapa ramai dikalangan kita yang terlanjur memuji sesebuah jenis kenderaan, mahupun memuji pencipta kenderaan tersebut, hinggakan telah menjadi suatu tabiat dikalangan muda-mudi mengagung-agungkan kenderaan mewah, sporty yang mempunyai enjin power dan lain-lain. Berwaspadalah anda dengan melakukan syirik yang kecil tanpa disedari. Tidak lupa juga kita pada pemilik kenderaan sederhana dan terpakai, mereka ini menyerahkan kekuatan dan kecanggihan kenderaan mereka kepada Allah SWT. Maka berjayalah bagi mereka yang mengingati akan nikmat pemberian Allah SWT dan menyerahkan segala urusan kepadaNya, Allah berfirman:

Maksud: “…dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi, supaya kamu duduk diatas punggungnya kemudian kamu ingat nikmat Tuhanmu…” –surah az-Zukhruf ayat: 13 dan 14.

Maksud: dan bertawakkallah kepada Allah SWT dan cukuplah Allah sebagai pemelihara” –surah al-Ahzab ayat: 3.


Maksud: maka apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah SWT, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepadaNya” –surah Ali-Imran ayat: 159.

Dan gagallah pula yang bermegah-megah dengan kenderaan canggih mereka, tanpa mengingati akan nikmat pemberi yang sebenar iaitu Allah SWT, dan tiadalah pendinding bagi mereka melainkan keyakinan mereka terhadap kecanggihan dunia semata-mata.


Sunnah Menaiki Tunggangan (Kenderaan)


Apabila disebutkan tentang sunnah, pasti terpampang penuh yakin akan: Setiap perkara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW, samaada perbuatannya, perkataannya, persaksiannya, akhlaknya dan kejadiannya. Maka terdapat terlalu banyak perkara yang dianjurkan oleh Nabi SAW, luput didalam benak pikiran masyarakat islam kini. Contohnya: Adab menaiki kenderaan. Jika dikaji akan Hadith-hadith berkaitan dengan Tungangan, maka terlalu banyak akan kita dapati, cumanya tahap kesahihannya sahaja yang menjadi perbezaan, namun saya cuba bawakan hadith yang tiada syak bagi sanadnya mahupun matan, insyaAllah.

Diriwayatkan oleh Muslim didalam sahihnya (1342) bahawa Nabi SAW apabila menaiki tunggangannya untuk keluar bermusafir, baginda SAW bertakbir (menyebut Allahu Akbar), seraya membaca:

"...سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين وإنا إلى ربنا لمنقلبون"

Maksud: Maha Suci Tuhan yang telah menundukkan semua ini bagi kami padahal kami sebelumnya tidak mampu menguasai, dan sesungguhnya kami akan kembali kepada Tuhan kami”. –surah az-Zukhruf ayat: 13 dan 14.

Moga-moga doa ini menjadi pendinding buat setiap muslim, dan beramallah selalu dengan sunah-sunah yang thabit disisi nabi SAW. Wallahu min wara’ al-qasd.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home