Sunday, April 15, 2007

Pengaruh KOS

Tertarik dengan sebuah artikel, menarik minat saya untuk menulis akan permasalahan yang sudah lama ditimbulkan iaitu berkaitan dengan sebuah pertubuhan yang dinamakan Khazanah Ortodoks Syria (KOS). Pertubuhan ini tersebar luas di negara sempadan kita iaitu Indonesia, dan bukan mustahil jika suatu hari nanti akan menyerap masuk kedalam masyarakat negara kita Malaysia.

Perkataan Ortodoks seringkali disebutkan, petanda ia adalah nama sebuah cabang mazhab(aliran) didalam agama Kristian yang membawa maksud menganuti ajaran agama yang tulen dan sebenar. Aliran ini dipimpin oleh Paderi Disqures dari tahun 444 masehi hingga 454 masehi dan berpusat di Alexanderia dan Antakia. Fahaman aliran ini berselisihan dengan fahaman yang dibawa oleh aliran Katholik yang dipimpin oleh Paderi Laon (440-461masehi), yang mengakui bahawa al-Masih mempunyai dua sifat iaitu Tuhan dan Manusia, adapun penganut Ortodoks berpegang bahawa al-Masih mempunyai sifat yang tunggal.
Mengikut sejarah, paham ortodoks lahir dari perselisihan antara Gereja Alexandria, Gereja Roma, dan Istana Konstantin. Kemuncak daripada perselisihan ini adalah di Istana Bizantium Marqilanus (450-458 M) seabad lebih sebelum Nabi Muhammad lahir di Mekkah (571masehi).

Syariah Islamiyyah ringkas dan mudah.
Betapa ramai dikalangan umat Islam yang membuat sangkaan buruk terhadap syariat-syariat yang telah ditetapkan oleh Allah SWT melalui lidah RasulNya Muhammad SAW, dengan mengatakan ia (syariat) sudah tidak releven lagi diguna pakai. Adapun penyataan sebegini rupa adalah teramat jauh dari realiti sebenar.

Disini saya cuba membawakan beberapa hikmah disebalik pensyariatan dan dibandingkan dengan apa yang dibawa oleh pertubuhan KOS. al-Imam as-Syatibi rhm pernah melaungkan sebuah ungkapan yang menarik iaitu Sesungguhnya dengan mengetahui hikmah-hikmah daripada sesuatu pensyariatan itu adalah ruh kepada ibadah. Maka disimpulkan bahawa bagi sesiapa yang tidak mengetahui dan tidak mahu mengambil tahu akan hikmah yang tersirat disebalik pensyariatan, mereka itu ibarat beribadah tanpa ruh!

Seperti yang telah diperkatakan sebelum ini, bahawa bukan semua ibadah itu boleh diketahui akan hikmahnya secara detail, tetapi ALlah SWT didalam beberapa suruhannya, Manusia itu mampu mengetahui hikmah pensyariatan itu secara umum, seperti Solat iaitu bagi menunaikan hak-hak ALlah dan lain-lain, manakala Kebersihan (at-toharah), mampu manusia itu mencari tujuannya secara detail.

Perlu difahami oleh segenap umat Islam bahawa syariat itu sifatnya mudah, jika berlaku sebarang kesusahan maka syariat itu ada jalan meringankannya bukannya meninggalkannya. Allah SWT berfirman yang bermaksud: "...Allah SWT menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu..." -surah al-Baqarah ayat 185. Sebab itulah adanya Rukhsah iaitu keringanan, tidak lah datangnye sesuatu syariat itu melainkan utk membawa masuk kebaikan-kebaikan buat mukallaf, dan membawa keluar segala keburukan.

Medan bahayanya KOS
Pertubuhan ini tersebar asalnya di Syria, menjadi kebiasaan para pendakwah dan pendakyah, mengetahui waqi' ataupun situasi masyarakat setempat. Kerna bagi menghasilkan dakwah dan dakyah yang berkesan, perlu kepada kefahaman tentang cara-cara untuk mendekatkan masyarakat dengan mereka. Maka atas dasar inilah terbinanya pertubuhan KOS, yang menyelusuri kefahaman masyarakat Syria yang majoritinya menganut agama Islam.
Kaedah ibadah yang dianjurkan oleh mereka amat kecil perbezaanya dengan ibadah yang dilakukan oleh umat islam. Jika dirujuk kepada kitab Suci yang menjadi rujukan, mereka lebih cenderung kepada Injil yang berbahasa asli Arab-Ibrani: Aram. Jika dikaji secara mendalam pertubuhan ini,adalah lebih sukar daripada apa yang dianjurkan oleh Islam. Mari kita lihat beberapa permasalahan dibawah:

Pertama: Penganut KOS mendirikan solat 7 kali sehari setiap 3 jam, masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya: sa`atul awwal (fajar/shubuh), sa`atuts tsalis (dhuha), sa`atus sadis (dhuhur), sa`atut tis`ah (ashar), sa`atul ghurub (maghrib), sa`atun naum (Isya`), dan sa`atul layl (tengah malam). Sedangkan Islam lebih ringan hanya 5 kali sehari, dan bilangan rakaatnya juga dikatakan mengikut keselarasan waktu mengikut beberapa kajian.
Solat merupakan Ibadah yang pertama akan disoal, didalam hadith banyak diceritakan soalan pertama diakhirat adalah tentang solat, dan sekiranya berlaku kekurangan, perkara sunnat itulah pula yang akan menampalnya. Bukankah cantik sistem Islam? Mana tidak cantiknya kerna ia diletakkan oleh Pencipta Alam Semesta bukannya Firaun yang merupakan ciptaan,Bush serta sekalian makhluk. Bahkan ALlah SWT yang maha mengetahui apa yang telah lepas dan akan datang!

Kedua: Puasa bagi penganut KOS disebut shaumul kabir (puasa 40 hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April, manakala didalam Islam hanya sebulan dibulan Ramadhan. Jika dalam Islam ada puasa sunah Isnin dan Khamis, pada KOS dilakukan pada Rabu dan Jumaat, bagi mengenang kesengsaraan Kristus.
Penambahan demi penambahan dibuat, bagi memesongkan aqidah umat islam. Bagi orang awam, mereka melihat ia adalah serupa dan mungkin terselit dihati mereka bahawa agama KOS ini boleh diterima sebagai sebahagian dari Islam. Kerna perkara ini berlaku, di Indonesia.

Oleh yang demikian, hendaklah Umat Islam diserata dunia berwaspada dengan setiap gerak geri pertubuhan-pertubuhan yang bertopengkan Islam. Dalam pada yang sama, jangan sesekali menisbahkan kepada mereka yang memakai kopiah itu adalah Muslim, mereka yang bersolat seperti Solatnya Islam itu adalah Muslim, sedang kita lupa untuk memerhati pada Aqidah mereka yang merupakan tunjang utama didalam setiap ibadah. Sekiranya Ibadah beribu-ribu tahun, tetapi Aqidah yang dipegang tidak teguh, maka terbatal kesemuanya. Sebab itulah didalam Tauhid atau Aqidah tiada pintu baginya untuk berijtihad, kerna Aqidah adalah Keyakinan yang teguh dan tiada ruang baginya Syak mahupun Ragu-Ragu.

Wallahu min wara' al-qasd

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home