Thursday, April 19, 2007

Sejarah kemunculan Mazhab didalam Islam (epi 4)

Selepas mengenali al-Imam ar-Rafie pada karangan yang lepas, kini didatangkan pula biodata ulama tersohor didalam mazhab as-Syafie, pada marhalah ketiga ini.

Kedua
: al-Imam an-Nawawi.

Nama beliau Yahya bin Syaraf bin Murroh bin Hasan bin Husain bin Hazam bin Muhammad bin Jumuah an-Nawawi.

Dilahirkan selepas tujuh tahun kewafatan al-Imam ar-Rafie iaitu pada bulan Muharram tahun 631 Hijrah, dan meninggal pada 676 Hijrah dan umurnya ketika itu 45 tahun.

Adapun imam ar-Rafie dan an-Nawawi merupakan ulama terbesar didalam Mazhab as-Syafie, kerna peranan mereka dalam mentarjihkan pendapat-pendapat yang berselisihan didalam mazhab, tanpa mengistinbatkan kan hukum baru.

Bermula dengan peranan yang dilaksanakan oleh al-Imam ar-Rafie didalam mentelaah kitab-kitab terdahulu dikalangan ashab as-Syafie secara istiqro’, lalu mentarjihkan pendapat-pendapat yang beliau lihat ia adalah lebih tepat. Kemudian barulah datangnya imam an-Nawawi, yang mengkaji semula tarjih yang dibuat oleh ar-Rafie dan beliau mentelaah kitab-kitab yang tidak dikaji oleh ar-Rafie dalam pada yang sama beliau meringkaskan sebahagian kitab-kitab ar-Rafie, seperti kitab “Minhaju at-Tolibin” yang merupakan ringkasan dari kitab “al-Muharrar” oleh ar-Rafie.

Karangan an-Nawawi.

Beliau banyak menulis didalam berjenis-jenis bidang, tapi apa yang ingin saya tekankan adalah didalam aspek feqah, berikut adalah kitab karangan beliau:

1- at-Tahqiq, merupakan syarah kepada “at-Tanbih” oleh Abi Ishak as-Syirazi.
2- Al-Majmu’, merupakan syarah kepada “al-Muhazzab” oleh imam as-Syirazi juga.
3- At-Tanqih, merupaka syarah kepada “al-wasit” oleh Imam al-Ghazali.
4- Ar-Raudhah, merupakan ringkasan kepada “fathul Aziz” oleh imam ar-Rafie.
5- Al-Minhaj, merupakan ringkasan kepada “al-Muharrar” oleh imam ar-Rafie juga.
6- Fatwa beliau.

Wallahu min wara' al-qasd